• Twitter
  • Facebook
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy statement
Croon Davidovich advocaten
  • Arbeidsrecht
  • Vastgoed- en huurrecht
  • Ondernemingsrecht
  • Advocaten
  • Referenties
  • Nieuws
  • Contact
  • 020 535 33 70
Home
nieuwsberichten Is natekenen Panini voetbalplaatjes inbreuk intellectuele eigendom?

Nieuws

Is natekenen Panini voetbalplaatjes inbreuk intellectuele eigendom?

March 15, 2019

Sinds 2014 maakt een Brits echtpaar er een gewoonte van om  Panini-voetbalplaatjes na te tekenen. Panini-voetbalplaatjes zijn een product van het Italiaanse bedrijf Panini dat gespecialiseerd is in het maken van plakplaatjes van films en computerspellen, maar ook van voetbalstickers. Panini brengt al lange tijd een groot aantal voetbal gerelateerde albums en stickers uit, met de bedoeling dat deze door voetbalfans verzameld worden. Dat lukt aardig. De prijzen van de plaatjes lopen hoog op en doen het goed op veilingsites.

Natekenen

Een Brits echtpaar (Alex en Sian Pratchet) vond de stickers wat al te prijzig worden en verzon een list om hun albums op alternatieve wijze vol te krijgen. Ze gingen de stickers eenvoudig natekenen. Die tekeningen kwamen niet alleen in hun album terecht maar de Pratchets boden ze ook aan op hun website.  Ze begonnen daarmee tijdens het WK van 2014. De tekeningen kregen ook nog een naam mee: “Panini Cheapskates”. Britse humor kan het echtpaar niet worden ontzegd. Daarbij zullen ze zich er mogelijk niet van bewust zijn geweest, dat ze daarmee over de schreef gingen van de intellectuele eigendomsrechten. Hier de plaatjes:

Auteursrecht, portretrecht en merkrecht

De tekeningen deden het ondanks hun amateuristische kwaliteit op internet zo goed, dat ze grif van de hand gingen. De opbrengst ging naar de favoriete voetbalcub van de Pratchets, Union Street FC. Maar Manchester United heeft daar nu vanwege inbreuk op de intellectuele eigendomsrechten een stokje voor gestoken. Het gaat daarbij om de portretrechten van de spelers en oud-spelers van Manchester en de merkrechten van de club.  Overigens zijn ook Nederlandse internationals populair blijkens deze tekeningen.

Verbod

Manchester beval het echtpaar de plaatjes en de merknaam van Manchester van hun website te verwijderen en te stoppen met de verkoop van de nagetekende plaatjes in combinatie met de naam van de club. Maar Alex en Sian waren niet voor een gat te vangen en bedachten als oplossing om de clubnaam van Manchester te verwijderen en de namen van de spelers te veranderen in fictieve namen zoals Carl O’Stevez, Daffyd Peckham en Ruud von Mistelroum. Alsof we dan niet zouden weten om wie het ging!

IE Soap

Of het om een eenzijdige “oplossing” van de Pratchetts gaat of dat er een serieuze deal is tussen hen en Manchester is niet geheel duidelijk. In het eerste geval heeft Manchester beslist nog wel een kaart achter de hand om het de Pratchetts lastig te maken. De inbreuk op de portretrechten is met de fictieve namen in elk geval niet opgelost. Anderzijds is het ook de vraag of de auteursrechten en portretrechten van de spelers inderdaad geheel bij Manchester liggen. En ook de rechtspositie van Panini, de uitgever van de plaatjes kan nog best voor een extra aflevering zorgen in deze typisch Britse IE soap.

Laat onze specialist u helpen!

Lees ook

Namaak van teksten door Rumag gezien bij Lubach vanuit de Orange Slice
Kunsthorloge inbreuk op auteursrecht
“Bansky komt toch op voor zijn auteursrecht”
Een verwarring wekkende handelsnaam
Inbreuk sloophout-tafel Piet Hein Eek
Kan Grolsch het nog winnen van Lidl?
Is natekenen Panini voetbalplaatjes inbreuk intellectuele eigendom?
Met “rode zool” zet Louboutin Van Haren een hak
De sanctie op een niet ‘normaal’ gebruik van een merk
Is het modelrecht op deze scooter geldig?
Artificial Intelligence en auteursrecht
Conflict tussen domeinnaam en handelsnaam
Het bezwaar van Blackberry tegen Berryboot als merk
Legt Coffee Rocks het als merk af tegen Starbucks?
Fotograaf wint auteursrechtszaak voor gebruik foto op internet
Pagina 1 van 41234

Contact

Heeft u een dringende vraag, waar u direct antwoord op wilt?

Bel ons
Chat met ons

  • Arbeidsrecht
  • Vastgoed- en huurrecht
  • Ondernemingsrecht
  • Advocaten
  • Referenties
  • Nieuws
  • Contact
  • 020 535 33 70
Met “rode zool” zet Louboutin Van Haren een hak Kan Grolsch het nog winnen van Lidl?

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie vind je in ons privacy statement.

Scroll naar bovenzijde