• Twitter
  • Facebook
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy statement
Croon Davidovich advocaten
  • Arbeidsrecht
  • Vastgoed- en huurrecht
  • Ondernemingsrecht
  • Advocaten
  • Referenties
  • Nieuws
  • Contact
  • 020 535 33 70
Home
nieuwsberichten Kies een sterke merknaam

Nieuws

Kies een sterke merknaam

Een beschrijvend merk is een merk dat niet méér doet, dan beschrijven wat een onderneming doet. Zo’n merk wordt niet toegelaten, omdat een concurrent, die eenvoudig wil zeggen wat hij doet, anders niet vrij zou zijn, daarvoor die woorden te gebruiken. Logisch.

Woord-, beeldmerk

Een goed voorbeeld is het merk “Studenten Verhuis Service”. Dat merk beschrijft, wat de onderneming doet en in principe mag een concurrent de drie woorden, waaruit het merk is opgebouwd vrij gebruiken. Maar waarom kon het merk dan toch worden ingeschreven als merk? Dat kon alleen maar, omdat er aan het woordmerk een beeld was toegevoegd, waardoor het een woord/-beeldmerk werd, dat zich als zodanig voldoende onderscheidde. Maar dat betekent niet, dat de eenvoudige toevoeging van een beeld, ervoor zorgt, dat de regel dat een merk niet beschrijvend mag zijn, dan niet meer geldt.

Monopolie

Het komt allemaal langs in de rechtstrijd tussen Studenten Verhuis Service (SVS) en Klustoppers. Klustoppers heeft een website, waarop ze de woorden ‘student(en)’, ‘verhuis’ en ‘service’ (ook in die volgorde) gebruikt. SVS beschuldigt Klustoppers van merkinbreuk. De rechter (in kort geding) stelt Klustoppers voorlopig in het gelijk (geen inbreuk), omdat SVS op die woorden, al is het een merk, geen monopolie heeft. Dat zou natuurlijk anders zijn, als Klustoppers in zijn geheel het woord-/beeldmerk van SVS zou gebruiken. Het verweer van SVS, dat je in plaats van ‘service’ ook ‘dienst’ zou kunnen gebruiken, gaat niet op. Het woord ‘service’ is en blijft een ‘vrij’ (beschrijvend) woord.

Handelsnaam

Toch gaat Klustoppers niet helemaal vrijuit. Omdat beide ondernemingen in dezelfde plaats gevestigd zijn en dezelfde actviteiten uitoefenen, speelt hier ook het handelsnaamrecht. Je mag niet de eerder gevestigde handelsnaam van een ander gebruiken, als daardoor verwarring zou kunnen ontstaan. In een aantal gevallen gebruikt Klustoppers de handelsnaam SVS op zo’n manier, dat het publiek zou kunnen denken, dat SVS een tweede of volgende handelsnaam van Klustoppers is. En dat klopt niet. Dus is dat verwarrend en dus levert dat een inbreuk op (op het handelsnaamrecht en niet op het merkenrecht). Toch nog een winstpunt voor SVS. Maar een sterk merk heeft zij zeker niet. Bezint dus, eer je begint met een onderneming en kies een sterke naam.

Laat onze specialist u helpen!

Lees ook

Is natekenen Panini voetbalplaatjes inbreuk intellectuele eigendom?
Kies een sterke merknaam
Lijkt Verlados teveel op Calvados?

Contact

Heeft u een dringende vraag, waar u direct antwoord op wilt?

Bel ons
Chat met ons

  • Arbeidsrecht
  • Vastgoed- en huurrecht
  • Ondernemingsrecht
  • Advocaten
  • Referenties
  • Nieuws
  • Contact
  • 020 535 33 70
De Hoge Raad en het fietsmandje Een merkenrechtelijke zepert

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie vind je in ons privacy statement.

Scroll naar bovenzijde