Nieuws
To cloud or not to cloud
Even recapituleren: het hostingbedrijf Yourhosting had de slogan van Bavaria “Zo. Nu eerst een Bavaria” voor eigen reclamedoeleinden bewerkt tot “Zo. Nu eerst naar de cloud”. Zie: “Zo. Nu eerst even aandacht voor auteursrecht”. Bavaria ging naar de rechter en won. Was dat een juiste uitspraak?
De vraag was vooral, of de slogan auteursrechtelijk “oorspronkelijk genoeg” was. De rechter vond, dat de slogan “pakkend” was en “een zekere kwinkslag” inhield en wees ook op het verrassende effect van de punt achter het woordje “Zo”. Over de auteursrechtelijk waarde daarvan en van de andere genoemde punten valt misschien wel wat af te dingen. En dat dacht Yourhosting uiteindelijk ook.
Yourhosting heeft er even over moeten denken, om de knoop door te hakken. Maar het hoger beroep komt er nu toch van. Intussen heeft zij wel – om aan betaling van dwangsommen te ontkomen – de oude slogan uit de lucht gehaald (of moeten we zeggen “uit de cloud”) en een nieuwe slogan ingevoerd: “To cloud or not to cloud”, vrij vertaald: “was de rechter met zijn uitspraak in de wolken?”. Aan de originaliteit daarvan zal niemand twijfelen.
Auteursrecht op drie gewone Nederlandse woorden, ook al zijn die in een bepaalde volgorde geplaatst, is dat niet teveel van het goede. En zijn het “Pakkende”, “het kwinkslaggehalte” en de “originaliteit” van de punt, wel auteursrechtelijk voldoende relevante trekken om een werk auteursrechtelijke bescherming te kunnen bezorgen? We zullen het zien.
Ik geef Yourhosting een redelijke kans. Overigens als zij wint, dan vordert zij ook de proceskosten, die zij in eerste instantie heeft moeten betalen à raison van bijna € 30.000,- terug. Bij verlies komt daar dus nog een schepje bovenop. Wie er ook gelijk krijgt, misschien moet Yourhosting “To cloud or not to cloud” direct ook maar als merk deponeren.
Laat onze specialist u helpen!
Contact